Son Dakika
Bu içeriğe bulunduğunuz bölgeden erişilemiyor

Yeni Zelandalı kadının ölümüne Covid-19 aşısının sebep olmuş olabileceği düşünülüyor

Access to the comments Yorumlar
 Sertaç Aktan
Şırınga
Şırınga   -   ©  AP Photo
Metin boyutu Aa Aa

Yeni Zelandalı yetkililerin pazartesi günü yaptığı açıklamada, bir kadının ölümünden Pfizer/BioNTech aşısının kısmen sorumlu olduğuna inanıldığını belirttiler.

Yeni Zelanda Sağlık Bakanlığı, meydana gelen ölümün, Comirnaty olarak da bilinen Pfizer aşısı uygulandıktan sonra gelişen miyokardit yani kalp kası iltihabı ve kalbin pompalama yeteneğini azalması nedeniyle olduğu söyledi.

Miyokardit, mRNA COVID-19 aşısının bilinen, nadir etkilerinden biri. Bakanlığın resmi açıklamasında "Konu adli tabibe sevk edildi ve ölüm nedeni henüz belirlenmedi" deniliyor.

Ülkedeki 'Covid-19 Bağımsız Güvenlik İzleme Kurulu' (CV-ISMB), miyokarditin muhtemelen aşılamadan kaynaklandığını düşünüyor. Ancak CV-ISMB, ölen kişide aynı zamanda aşılamanın sonucunu etkilemiş olabilecek başka tıbbi sorunların da olduğunu kaydetti.

Bakanlık, "Aşılamanın faydalarının, hem Covid-19 enfeksiyona hem de aşının yan etkileri riskine kıyasla büyük ölçüde ağır basmaya devam ettiğini" vurguladı.

Avrupa İlaç Ajansı (EMA), 9 Temmuz'da Covid-19 aşısının olası yan etkileri olarak miyokardit ve kalbin bir başka enflamatuar durumu olan perikarditi listeye aldı.

Var olan yan etki listesi, Avrupa'da Comirnaty almış kişiler arasında 145 miyokardit vakasının ve Moderna tarafından geliştirilen Spikevax'ı alan kişiler arasında 19 vakanın derinlemesine incelemesine dayanıyordu.

Şimdiye kadar beş ölüm gerçekleşti

EMA'nın güvenlik komitesi ayrıca Comirnaty enjeksiyonlarını takiben 138 perikardit vakasını ve Spikevax kullanımını takiben 19 benzeri türde vakayı gözden geçirdi.

Değerlendirme döneminde, Avrupa'da 31 ülkede yaklaşık 177 milyon doz Comirnaty ve 20 milyon doz Spikevax uygulanmış olduğu da kaydedildi.

Vakaların öncelikle aşılamadan sonraki 14 gün içinde, daha sık olarak ikinci dozdan sonra meydana geldiği ve öncelikle genç yetişkin erkekleri etkilediği sonucuna varıldı.

Meydana gelen vakalardan beşi ölümle sonuçlanırken hayatını kaybedenlerin ya ileri yaşta olduğu ya da var olan ciddi hastalıkları bulunduğu belirtiliyor.

ABD'de 1000'den fazla kalp vakası yaşandı

Daha önce ABD Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezi (CDC) de Nisan ve Haziran ayı sonları arasında mRNA Covid-19 aşılamasından sonra 1000'den fazla kalp iltihabı vakası rapor edildiğini aktarmıştı.

Her iki halk sağlığı kurumu da aşıyı önermeye devam ediyor.