Son Dakika
Bu içeriğe bulunduğunuz bölgeden erişilemiyor

Pfizer ve Moderna'nın aşıları olunduktan sonra vücutta gözlemlenen şişmenin nedeni ne?

Aşı sonrası şişen lenf nodülleri meme kanserinin bir işareti değil
Aşı sonrası şişen lenf nodülleri meme kanserinin bir işareti değil   -   ©  AFP
Metin boyutu Aa Aa

Amerika Birleşik Devletleri'nde (ABD) Pfizer ve Moderna'nın ürettiği Covid-19 aşılarının koltuk altı bölgesindeki lenf nodüllerinde göğüs kanseri ile karıştırılabilecek şişmelere neden olduğu gözlemlendi.

Bununla birlikte radyologlar mamografilerde gözlemlenen bu nodüllerin aşıların geçici bir yan etkisi olduğu ve meme kanseri ile bağlantısı bulunmadığını belirtti.

Massachusetts Hastanesi'nden yapılan açıklamada "Vücudun aşıya normal bir reaksiyon verdiği ve bu durumun zamanla geçtiği" ifade edildi.

Aşı olunmasından birkaç gün sonra mamografi testlerinden geçen bazı kişilerde şişmelerin gözlemlendiğinin altını çizen Massachusetts Hastanesi Mamografi Servisi Direktörü Connie Lehman, "Aşı olan kişilerin şişmelerle karşılaşması durumunda doktorları ile görüşmeden önce 4 ila 6 hafta beklemesini, bu süre sonunda durumlarında değişiklik olmaması halinde testlerden geçmesini" önerdiklerini söyledi.

"Bilinen bir yan etki"

ABD'de aşılanan kişilerin artması ile birlikte bu tür şikayetlerde de gözle görülür bir yükseliş yaşanmaya başladı.

Bununla birlikte New York Times gazetesi, ilk anda kişilerde endişe yaratan bu yan etkiye aşıların test fazlarında da rastlandığına işaret etti. Örneğin Moderna, klinik araştırmalarda aşının ilk dozundan sonra gönüllülerin yüzde 11,6'sının, ikinci dozdan sonra ise yüzde 16'sının göğüs kesiminde bu tür lenf nodüllerinda şişme gözlemlendiğini rapor etmişti.

Bununla birlikte göğüs kanseri ile karıştırılabilecek bu şişmelerin gerçekte daha fazla kişide görülmüş olabileceğini, zira sonuçların hasta ve doktorlardan alındığını fakat mamografi testlerine giren kişilerde rastlanan durumun hesaba katılmadığına dikkat çekiliyor.

Ek kaynaklar • AFP