Bu gelişme, ABD'nin Hürmüz Boğazı'ndaki gemilere yönelik İran İHA saldırılarına karşılık olduğunu açıkladığı İran saldırılarının ardından geldi.
İngiltere Deniz Ticaret Operasyonları (UKMTO), Hürmüz Boğazı'nda ticari gemilere yönelik saldırıların ardından cumartesi günü bölgedeki tehdit seviyesini "yüksek"ten "çok yüksek" (substantial) seviyesine çıkardı.
UKMTO, daha önce yaptığı açıklamada, 'Master of Tanker' adlı tankerin Hürmüz Boğazı'nda kimliği belirsiz bir mermiyle vurulduğunu bildirmişti.
Açıklamada, geminin köprü üstünün hasar gördüğü ancak mürettebatın güvende olduğu belirtildi.
Şu aşamada herhangi bir çevresel kirlilik tespit edilmediği ifade edildi.
UKMTO ayrıca, dünyanın en önemli petrol ve doğal gaz geçiş noktalarından biri olan Hürmüz Boğazı'nda deniz mayınlarının bulunduğu uyarısında bulunarak, mayın temizleme çalışmalarının sürdüğü bölgede deniz kuvvetlerinin varlığının artacağını bildirdi.
Açıklamada, denizcilerin boğazdaki geçiş güzergâhlarında yoğunluk yaşanmasını da beklemeleri gerektiği kaydedildi.
Hürmüz Boğazı, Washington ile Tahran arasında yaşanan gerilimin merkezinde yer alırken, iki taraf arasında kısa süre önce üzerinde uzlaşılan mutabakat zaptının da temel unsurlarından birini oluşturuyor.
Geçici anlaşma uyarınca ABD'nin İran'a yönelik deniz ablukasını kaldırması, Tahran'ın ise Hürmüz Boğazı'nı yeniden deniz trafiğine açması öngörülüyor. Ancak taraflar, boğazın kontrolünün kime ait olduğu konusunda anlaşmazlık yaşamayı sürdürüyor.
Gelişmeler, ABD ordusunun Hürmüz Boğazı'ndaki gemilere yönelik İran İHA saldırılarına misilleme olduğunu belirterek İran'a hava saldırıları düzenlemesinin ardından yaşandı.
ABD Merkez Kuvvetler Komutanlığı (CENTCOM), cuma günü yaptığı açıklamada, İran'ın Hürmüz Boğazı'ndan geçiş yapan M/V Ever Lovely adlı yük gemisine tek yönlü saldırı İHA'sı göndermesinin ardından Amerikan savaş uçaklarının İran'a ait füze ve İHA depoları ile kıyı radar tesislerini vurduğunu duyurdu.
CENTCOM, "Singapur bayraklı yük gemisi, İran'ın saldırısı sırasında Umman kıyıları boyunca Hürmüz Boğazı'ndan çıkış yapıyordu," açıklamasını yaptı.
Tahran ise ABD'yi ateşkes anlaşmasını ihlal etmekle suçladı.
İran Meclisi Ulusal Güvenlik Komisyonu Başkanı İbrahim Azizi, ABD saldırılarının Başkan Donald Trump'ın "müzakere ilkelerine ve ateşkese bağlı olmadığını" gösterdiğini savundu.
Azizi, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda, "Ateşkesin bu pervasız ihlali, her zaman olduğu gibi karşı taraf açısından geri çekilme ve pişmanlıkla sonuçlanacaktır," ifadelerini kullandı.
İran devlet medyasına göre, İran Devrim Muhafızları da cumartesi günü "ABD saldırganlığına" karşılık olarak bölgedeki ABD askeri noktalarını hedef aldıklarını açıkladı.
Öte yandan Bahreyn, ülkesinin "çok sayıda" İran İHA'sının hedefi olduğunu duyurarak Tahran'ı bölgedeki barış çabalarını baltalamakla suçladı.
Bahreyn Dışişleri Bakanlığı, yaptığı açıklamada, "Bugün şafak vakti ülke topraklarının hedef alınmasını en güçlü şekilde kınadığını" belirterek, saldırıların vatandaşların ve ülkede yaşayanların güvenliğine yönelik "açık bir tehdit" oluşturduğunu ifade etti.