Şubat 2022’de Rusya’nın Ukrayna’yı topyekûn işgalini başlatmasından yaklaşık bir ay sonra, Berlin merkezli Gazprom Germania’nın satışıyla ilgili soruşturma yürütülüyor.
Alman makamları, Almanya'nın gaz tedarikini sabote etmeye yönelik şüpheli bir girişime ilişkin soruşturma kapsamında çarşamba günü Berlin ve Frankfurt'ta baskınlar düzenledi.
Federal Savcılık, polislerin başkentte Rus uyruklu bir şüpheliye ait adreslerde ve hakkında soruşturma yürütülmeyen bir başka kişiye ait mekânlarda, ayrıca Frankfurt am Main'de ismi açıklanmayan bir şirkette arama yaptığını bildirdi.
Soruşturma, Rusya'nın Şubat 2022'de Ukrayna'ya yönelik topyekûn işgalini başlatmasından yaklaşık bir ay sonra gerçekleşen, Gazprom'un Berlin merkezli iştiraki Gazprom Germania'nın satışına odaklanıyor.
Federal savcılara göre söz konusu şirket, Mart 2022 sonunda “dolaylı hisse satışları” yoluyla Rus Gazprom Grubu'ndan çıkarıldı; ardından sektörde hiçbir bağlantısı bulunmayan, Moskova merkezli bir şirket yeni sahibi olarak öne çıktı.
Savcılığın aktardığına göre yeni sahip, o dönemde Almanya'nın doğal gaz depolama kapasitesinin en az yüzde 25'ini elinde bulunduran Gazprom Germania'nın tasfiyesini emretti.
“Suçlanan kişi – Rus vatandaşı – bu amacı göz önünde bulundurarak tasfiye kararının hayata geçirilmesine destek vermekle suçlanıyor” denilen açıklamada, şu ana kadar kimsenin tutuklanmadığı da kaydedildi.
Moskova'nın Ukrayna'yı işgalinden önce Rusya, Almanya'ya başlıca doğal gaz tedarikçilerinden biriydi. Berlin o tarihten bu yana Rus enerji ithalatına bağımlılığını hızla azaltmak zorunda kaldı.
Eski Almanya Başbakanı Olaf Scholz, 2022'nin sonlarında Almanya'nın bir daha asla gaz gibi stratejik bir kaynağa bağımlı hale gelmeyeceğini söylemişti.
Alman gazetesi Süddeutsche Zeitung tarafından düzenlenen bir ekonomi forumunda konuşan Scholz, “Rusya örneğinde, stratejik açıdan hayati bir kaynağa bel bağlamanın ne anlama geldiğini gördük” diyerek, “Alman iş dünyasının önde gelenleriyle yaptığım görüşmelerden anladığım, bu hatayı ikinci kez tekrarlamayacağımızdır” ifadesini kullandı.
Avrupa Birliği, enerji piyasasını çeşitlendirmeye çalışırken, Rus gazı ithalatını 2027 sonuna kadar kademeli olarak sona erdirme konusunda uzlaştı.
Kıbrıs Enerji, Ticaret ve Sanayi Bakanı Michael Damianos, ocak ayında yaptığı açıklamada, “Rus gazına zararlı bağımlılığımızdan kurtuluyor ve dayanışma ile işbirliği ruhu içinde, özerk bir Enerji Birliği'ne doğru büyük bir adım atıyoruz” dedi.