Son Dakika

Son Dakika

Macaristan'da hükümeti kızdıran makale editörlerin kovulmasına yol açtı

Okunan haber:

Macaristan'da hükümeti kızdıran makale editörlerin kovulmasına yol açtı

Macaristan'da hükümeti kızdıran makale editörlerin kovulmasına yol açtı
Metin boyutu Aa Aa

Macaristan'ın muhafazakar gazetelerinden Szazadveg'in (Századvég) son sayısının internetten silinerek bu sayıda görev alan tüm editörlerin işten kovulması tepki çekti.

Son 8 senedir Başbakan Viktor Orban liderliğindeki hükümete yakınlığıyla bilinen gazetede eski Macaristan Merkez Bankası Başkanı Peter Akos Bod ile Endüstri ve Ticaret Bakanı Jozsef Antall gibi isimler de çalışıyordu. Ülkede son dört senede Başbakan Orban için kritik öneme sahip ve muhalif birçok gazete, televizyon ve radyo istasyonunun sahibi ya da kadroları değişikliğe uğradı.

Yerel kaynakların aktardığına göre Szazadveg gazetesinin son sayısında yayımlanan bir makalede, memur maaşları ve sosyal yardım fonlarıyla ilgili hükümete önemli sorular yöneltildi. Bu makalede, gazetede görevli alanında uzman birçok editör farklı bakış açılarıyla hükümete sorular yönetti.

Gazetenin son sayısının yayımlanmasından hemen sonra baş editör Tamas Demeter ve makaleyi yazan dört büyük isim görevlerinden alındı. Gazetenin son sayısı internetten de silindi. Bu gelişme üzerine basın organında görevli komitenin yarısı toplu olarak yönetime istifasını sundu. Söz konusu makaleye katkı sağlayan diğer önemli kişiler arasında Ivan Szelenyi and Peter Mihalyi gibi güçlü kalemler de yer alıyor.

Szazadve Gazetesi Vakfı Başkanı Zsolt Ruzsa-Barthel işten çıkarmalar ve silinen son sayıyla alakalı olarak "Gazetenin yaşadığı tüm bu olaylar hükümetin kararlarına destek olmak amacıyla yapıldı" açıklamasında bulundu.

Daha önceden Macaristan'da faaliyet gösteren Kommentar ve Heti Valasz adlı iki muhafazakar yayın organı da kapatılmış, 'daha hükümet yanlısı' içerik üretilmesi istenince editörler istifa etmişti. Bu olaydan önce yine muhafazakarlığıyla bilinen Magyar Nemzet gazetesi yayın hayatına son vermiş ve HirTV gazetecileri de işten kovulmuştu. Hükümet karşıtı içerik üreten Mandiner adlı internet sitesi de yine hükümet eliyle kapatılan diğer basın organları arasında yer alıyor.

HirTV de Macaristan'da hükümet baskısıyla ekranı karartılan medya kuruluşları arasında yer alıyor.

Macaristan'da 2010'dan beri iktidarda olan sağ Fidezs partisi lideri Viktor Orban, ülkedeki yargı, basın ve sivil toplum kuruluşları üzerinde baskı kurarak, muhalif sesleri bastırmaya çalışmakla suçlanıyor. Ülke ayrıca sığınmacılara karşı uyguladığı kötü muamele, ve sığınmacıları kabul etmeme politikasıyla da gündeme geliyor. Ülkede son dört yılda kapatılmayan ancak daha önceleri muhalif olan medya kuruluşları ise hükümet yanlısı bir politika izlemeye başladı.

Avrupa Birliği demokratik değerleri ihlal ettiği gerekçesi ile Macaristan'ı cezalandırmaya çalışıyor. Ağustos ayında Avrupa Parlamentosu'nda yapılan oylamada, Macaristan ile ilgili yaptırım kapsamında 7'inci maddenin işletilmesi kararı alındı ancak izlenmesi gereken prosedür oldukça ağır.

Macaristan ile ilgili 7. maddenin işletilmesi ve yaptırım uygulanması için 5 aşamadan geçilmesi gerekiyor. Besinci aşamaya ulaşılması ise zor görünüyor. Temel hak ve hürriyetlere uymadığı gerekçesi ile Avrupa Komisyonu'ndan defalarca uyarı alan Polonya ise Macaristan'ı destekleyen tek avrupa Birliği ülkesi.

Bu haberler de ilginizi çekebilir

Türkiye'nin et sorunu: Hayvancılık neden bitti

Alman Kardinal Marx çocuk istismarından dolayı özür diledi: Din adamları evlenebilmeli

Moody's Türkiye'nin döviz cinsi tavan notunu düşürdü