Son Dakika
Bu içeriğe bulunduğunuz bölgeden erişilemiyor

Fas, istihbarat servisinin Fransa Cumhurbaşkanı Macron’u dinlediğine ilişkin iddiaları reddetti

 Euronews
Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron
Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron   -   ©  Anadolu
Metin boyutu Aa Aa

Fas hükümeti, “Pegasus” adlı casus yazılım programıyla aralarında Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron'un da bulunduğu önde gelen Fransız devlet insanlarının cep telefonlarının istihbarat servisi tarafından dinlendiği yönündeki iddiaları reddetti.

Hükümet tarafından yapılan yazılı açıklamada, “Fas Krallığı, ısrarlı yanlış, kitlesel ve kötü niyetli medya kampanyasını şiddetle kınar. Bu yanlış ve asılsız iddiaları reddediyoruz. Bu iddiayı ortaya atanları, gerçeküstü hikayelerini desteklemek için herhangi bir somut ve maddi kanıt sunmaya davet ediyoruz” denildi.

Fransa Başbakanı Jean Castex, yine yaptığı açıklamada, Cumhurbaşkanı Macron’un bir dizi araştırma talep ettiğini belirterek, “Şu anda neyin olup bittiğini tam olarak anlamadan harekete geçmek ve yeni güvenlik önlemleri almak için çok erken” ifadesini kullandı.

Pegasus adlı casus yazılım programına ilişkin ortaya çıkan haberin yankıları devam ederken, Fransız devlet radyosu dün Mart 2019'da Fas İstihbarat Teşkilatı'nın, Macron'un halen kullandığı akıllı telefonlardan birini Pegasus programı ile takip etmeye çalıştığını iddia etmişti.

Söz konusu numara, 2017 cumhurbaşkanlığı seçimlerinin iki turu arasında "Macronleaks" ile sızdırılmış olsa bile, Macron tarafından kullanılmaya devam ediliyordu. Macron bu numara ile özellikle gazetecilerle iletişime giriyordu.

Le Monde’un haberinde ise 2019'da Başbakan olan Edouard Philippe ve dönemin İçişleri Bakanı Christophe Castaner’in de aralarında bulunduğu 15’e yakın Fransız üst düzey yetkilinin telefon numaralarının da aynı listede yer aldığı ileri sürülmüştü.

Paris Savcılığı’ndan soruşturma

Geçtiğimiz gün Paris Savcılığı, Fransız Mediapart gazetesinin kurucusu Edwy Plenel ve bazı gazetecilerin, Pegasus yazılımını kullanan Fas tarafından takip edildikleri suçlamalarına ilişkin soruşturma başlatmıştı.

Mediapart, pazar günü paylaştığı bir dizi Twitter mesajında, Fas'ın gizli istihbarat örgütlerinin Pegasus adlı yazılımı kullanarak iki gazetecinin akıllı telefonlarının içeriğini ele geçirdiğini açıklamıştı.

Ne olmuştu?

Le Monde ve The Guardian gazetelerinin de içinde yer aldığı 17 medya kuruluşu tarafından yürütülen araştırmada, İsrail merkezli “NSO Group”a ait casus yazılımının, küresel çapta yaygın ve kötü amaçlar için kullanıldığı ileri sürüldü.

Bahreyn, Kazakistan, Meksika, Fas, Azerbaycan, Ruanda, Suudi Arabistan, Macaristan, Hindistan ve Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) olmak üzere en az 10 hükümetin NSO Group'un müşterisi olduğu iddia edildi. Casus yazılımın aktivist, gazeteci, avukat ve siyasileri hedef almak için hükümetlere satıldığı savunuldu.

İddiaya göre, bir telefonu "gözetleme" cihazına dönüştürebilen bu casus yazılımla, kullanıcının bilgisi ve izni olmadan mikrofon, kamera, mesajlar, ses kayıtları ve rehber gibi çok sayıda uygulamaya erişim sağlanabiliyor.

Türkiye'den yaklaşık 500 kişi listede

Ruanda, Fas, Hindistan ve Macaristan, 50 binden fazla telefon numarasının olduğu listede adı geçen kişilerin telefonlarını takip için Pegasus'u kullandıkları iddialarını yalanladı. Azerbaycan, Bahreyn, Kazakistan, Suudi Arabistan, Meksika ve BAE hükümetleri ise henüz iddialara yanıt vermedi. NSO Group da hakkındaki tüm suçlamaları reddetti.

Dünya genelinde dört kıtadan en az 45 ülkeden NSO'ya telefon numarası takibi talep edildi. Bu sistemle Türkiye'den yaklaşık 500 civarında telefonun izlendiği belirtiliyor

Listede 180'den fazla gazeteci var

Aralarında Financial Times, CNN, New York Times, France 24, The Economist, Reuters, Associated Press ve The Economist'teki muhabirler, editörler ve yöneticiler de dahil olmak üzere 180'den fazla gazetecinin listede olduğu kaydedildi.

Ek kaynaklar • AP